Waar GDPR precies voor staat

General Data Protection Regulation -> lastige termen die de nieuwe Europese privacywetgeving aanduiden.

Deze wetgeving is per 25 mei 2018 actief en heeft invloed op de wijze waarop salons en praktijken omgaan met klantgegevens.

 

Van zodra je bvb nieuwsbrieven uitstuurt, moet je hiervoor enkele wettelijke elementen in orde brengen.

 

Hier enkele tips:

 

#1 Maak een aparte map aan: GDPR

Handig om alles netjes op één plaats bij te houden.

 

#2  Hou een dataregister bij

In dit register moet je het volgende bijhouden:

↠ de precieze reden voor het bijhouden van alle klantgegevens (bvb: nieuwsbrieven)

↠ waarvoor je de klantgegevens gebruikt

↠ met welk programma je hiervoor werkt

 

#3 Toestemming vragen

Wanneer iemand zich wil laten inschrijven voor je nieuwsbrief moet er een duidelijke verwijzing zijn omtrent de privacy gegevens.  Tegenwoordig springt er daarvoor éérst een pop up met een apart bericht over privacy en moet de klant dus een duidelijke extra handeling uitvoeren.  Een simpel vinkje is dus niet meer voldoende.

Werk je met klantfiches in je salon?  Dan ben je verplicht een privacy document zichtbaar in je salon uit te hangen.  Je hoeft ze niet door je klanten te laten handtekenen.

 

#4 Heb je een website? Communiceer over privacy!

Het privacy statement voor je website moet voldoen aan bepaalde richtlijnen.

Je vermeld de identiteit van de verwerker (jouw salon, je naam, en je gegevens) en vertelt de wijze waarop je de gegevens gebruikt.

Je webdesigner kan je hierbij helpen.

 

#5  Verwerkersovereenkomst

Voor elke samenwerking die je aangaat met een derde partij, zoals een boekhouder, emailprogramma (zoals mailchimp), voor je website, en alle anderen, moet je van die partijen een verwerkersovereenkomst mee voorzien in je map.  Alle partijen die alsook toegang hebben tot je klantbestand, moeten ook aan die privacywet voldoen, ook zij moeten ervoor zorgen dat je klantenbestand volledig beschermd blijft.  Meestal vind je die overeenkomsten terug in de algemene voorwaarden of moet je even informeren bij hen.  Dikwijls kan je deze digitaal handtekenen en zo in je map steken.

 

En zo, is je salon GDPR proof, afgezien van alle vernieuwde ontwikkelingen uiteraard.

Zorg er daarom voor dat je steeds up to date blijft met alle informatie.

 

Heb je nog een template nodig?

Je kan hem hier vinden:  GDPR template Business Blooming

 

Liefs, Krista.