Hoe kies je een leverancier uit die bij jou en je salon past?

Easy peasy? Ik dacht het niet …

Het uitkiezen van een leverancier maakt groot deel uit van je businessplan.

Het vertelt ook veel over hoe je jezelf wil positioneren op de markt en welke kwaliteit je precies wil afleveren bij je klanten.

Een belangrijke keuze dus maar hoe pak je dat nu precies aan?  Door het grote aanbod, zie je de bomen door het bos niet meer.

 

Hier volgen 5 tips die je kunnen helpen bij het maken van je keuze:

#1 Verhelder je missie en visie

Laat dat de alleréérste stap zijn, het is zelfs de basis van je hele businessplan.  Zolang je niet duidelijk kan vertalen wat je missie precies is en wat je toekomstvisie voor je salon moet zijn, zal je zoektocht naar een juiste leverancier als een ware uitdaging aanvoelen en heb je het gevoel dat je misschien zelfs ‘een goede gok’ hebt gemaakt in plaats van een weloverwogen keuze.

#2 Bepaal een juiste focus

Wat wil je als focus inzetten van je salon?  Welke behandeling moet er voorrang krijgen?  In wat ben je gespecialiseerd en wat wil je dus exclusief in de aandacht zetten?

Zorg ervoor dat je klant in één oogopslag helder heeft wat jij precies te bieden hebt en wat jou meteen onderscheid van een ander salon.

#3 Welke kwaliteit wil je afleveren

Wil je huidverzorgend werken of eerder huidverbeterend?  Wil je zo natuurlijk mogelijk werken of eerder innovatief en met machines?

Wil je zelf steeds op de hoogte blijven van alle laatste nieuwe ontwikkelingen, trends en zo de vernieuwingen doorvoeren in je salon?  Zoek dan een leverancier uit die je kan voorzien van opleidingen waardoor je niet blijft stil staan in je salon.

Met welke beleving wil je de klant naar huis laten sturen?

#4 Ga op onderzoek uit

Alle voorafgaande stappen uitgespit? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar een match.  Google is daarvoor onze beste vriend.

Speel met wat zoekwoorden en kijk op welke sites je uitkomt.  Wees selectief, noteer er enkele, maximum een vijftal.  Gebruik je intuïtie.

Kijk ook de reviews na, neem de leveranciers dus goed onder de loep.

Een keuze gemaakt? Neem dan contact op met deze leveranciers.  Vraag naar hun info, hun exclusiviteit, welke voordelen zij hebben, of ze folders kunnen opsturen …

#5 Wees kritisch

Alle info verzameld?  Dan kan je nu een afspraak maken met de vertegenwoordiger van je gekozen leveranciers. Nodig er twee of drie uit.

In deze cruciale fase is het belangrijk om kritisch en zo oplettend mogelijk te zijn.  Waar moet je dan precies opletten?

Klantenservice!  Je wil tenslotte toch een samenwerking met een leverancier aangaan die heel veel waarde hecht aan het leveren van een correcte en uitstekende klantenservice.

Kijk dus na of ze de afspraak serieus met je nemen.  Beantwoorden ze jou meteen of moet je een week wachten?  Word je vriendelijk aangesproken en geholpen?

 

Kortom, alles draait om wederzijds vertrouwen.

Wanneer je met een leverancier samenwerkt die je kan inspireren en kan zorgen voor de juiste tools en support, zal het des te fijner zijn om met deze producten in je salon aan de slag te gaan.

Daarnaast, geeft dit je zelfvertouwen ook nog eens een ware boost.

 

Liefs, Krista.