Klanten online een afspraak laten boeken, doen of niet?

Of je nu net startende bent met je salon of je al wat langer met je salon bezig bent, is dit één van de meest belangrijkste tools die je zal (moeten) aanschaffen om op een zo efficiënt mogelijke manier klanten bij jou een afspraak te laten maken in je salon.

Buiten dat deze efficiënt is, geeft dit je salon meteen ook een professionele boost.  Zelfs wanneer je ook een salon aan huis hebt of wanneer je in bij-beroep bezig bent.

Toch kom ik veel saloneigenaars tegen die traditioneel blijven vasthouden aan hun handgeschreven agenda of ook omdat zij bang zijn om in te boeten op vrijheid, of het een heel gek idee vinden om geen controle meer te hebben over hun agenda en er plotse afspraken binnenkomen, … of wat als je plots een ‘internetpanne’ zou hebben en je alle info kwijt bent?  En toch met een goede en slimme organisatie werkt een automatische digitale agenda net of nog veel handiger dan een handgeschreven agenda.

Wanneer ik mijn salon opstartte en ik toen op dat moment zelfs 0 klanten had, werd dit meteen mijn allerééste investering.

Ik wou meteen een professionel indruk neerzetten bij nieuwe klanten, liet automatisch een bevestigingsmail verzenden en een automatisch herinneringsbericht van de afspraak.

De impact hiervan is meteen erg groot bij de klant.

Verschillende tools kan je installeren.

⇸ Via je facebookaccount kan je de knop “online boeken” toevoegen.  De regel hiervoor is dat je wel een Facebook Business account nodig hebt voor je salon om van deze functies gebruik te kunnen maken. Deze functie is volledig gratis.

⇸ Je kan er ook voor kiezen om met enkele externen samen te werken, kiezen voor een bepaalde software en zo een online widget op je website of facebook te laten installeren.  Deze programma’s bieden je extra voordelen zoals het automatiseren van bevestigingsmails, herinneringen, het opvragen van feedback, en nog veel meer …  Deze functie wordt meestal aangeboden aan een maandelijks of jaarlijks abonnement.

Ga op onderzoek uit en kijk welke tool het beste voor je huidige maar ook je toekomstige salonsituatie kan passen.

 

Ik som hier nog enkele belangrijke voordelen op:

⇸ Ontvang op een moeiteloze manier meer boekingen voor jouw salonbehandelingen

Als je weet dat tenminste 62% van de boekingen buiten de ‘normale’ openingstijden van je salon worden geboekt, is het dus erg belangrijk om een tool te voorzien waar je klant ten alle tijde een afspraak bij je kan inplannen, liefst zelfs 24/7.  Hier hoef je zelfs niets voor te doen! Nog een belangrijk voordeel is dat je zonder onderbrekingen van je telefoon kan blijven doorwerken, je geen oproepen zal missen, je geen tientallen berichtjes tussendoor zal ontvangen die je later ook allemaal nog eens moet beantwoorden, …

Klanten hebben dus de vrijheid om zelf een datum en tijd te kiezen die perfect voor hen uitkomt, hoe ben je zelf? Het consumentengedrag de dag vandaag is zo gedigitaliseerd.  De afspraak wordt meteen geboekt zonder te wachten op een bevestiging van jou als saloneigenaar. Bij bevestiging van de afspraak bezit je meteen ook nog eens alle contactinformatie van de klant, wat het makkelijker maakt om een vervolgafspraak in te plannen.

⇸  Alles geautomatiseerd

Klanten die een afspraak via een online boekingswidget op jouw website maken, ontvangen automatisch een bevestigingsmail en een herinneringsmail. Zo heeft jouw klant alle informatie over de afspraak in een overzicht.  In alle communicatiemails (afhankelijk van de gekozen software) kan je je logo van het salon toevoegen en ontvangt de klant je mails meteen in een herkenbare stijl.

⇸ Voorkom vervelende no-shows

Laat deze misschien nog het meest belangrijke zijn (!) Door het automatiseren van online afspraken, ontvangen klanten meteen een bevestiging als het maken van een afspraak is gelukt. Zij worden later herinnerd aan hun afspraak wanneer het bijna zover is. Deze reminder helpen no-shows te voorkomen. Toch een no-show? Wanneer je je salonafspraken in algemene voorwaarden hebt verwerkt en je deze functie hebt opgenomen bij het maken van een online afspraak, zijn zij deze verplicht goed te keuren en kan je annuleringskosten in rekening brengen.  Op deze manier heb je wel degelijk iets om op terug te vallen.

 

Niet twijfelen zou ik zeggen en mocht dat toch zo zijn, hoor ik graag welke twijfels je nog wel zou hebben.

 

Liefs, Krista.