Al gehoord van Whatsapp Business?

Ik vertel je hier waarom het een heel goed idee is om dit zakelijk in te stellen voor je salon.

Whatsapp Business is een aparte gratis app voor zakelijke gebruikers. De app gebruik je als een soort apart contactkanaal speciaal voor klanten.

Iedereen kent vandaag wel whatssapp.  De whatsapp is zodanig leuk ingericht, denk maar aan de emoiji, gifs, video’s, foto’s,… dat men allemaal kan toevoegen, dat er massaal veel gebruik van gemaakt wordt.

Hij is quasi niet meer weg te denken in onze maatschappij.

Een ‘whatsappje’ is dan ook erg snel en makkelijk gestuurd, het is namelijk een erg laagdrempelige digitale manier om contact met elkaar te kunnen opnemen.

Veel voordelen maar ook enkele valkuilen.  Klanten verwachten vaak onmiddellijk een reactie waardoor saloneigenaren ongewild heel erg onder druk komen te staan.

Saloneigenaren voelen zich vaak verplicht om zo snel mogelijk te moeten antwoorden of vinden het moeilijk om bepaalde grenzen te stellen en overschrijden daardoor vaak hun eigen grenzen …

Wanneer je onder die druk komt te staan, is het hoog tijd om de Whatsapp Business in te stellen.

De Business-app biedt bedrijven allerlei extra mogelijkheden, zoals automatische antwoorden en de mogelijkheid om snel standaard antwoorden te versturen. Het gebruik van de app is dus vooral bedoeld voor bedrijven, maar iedereen met een telefoonnummer kan deze app downloaden en gebruiken.  Je kan zelf de gewenste antwoorden instellen waardoor de klant onmiddellijk een bericht ontvangt en waardoor de druk van de ketel meteen heel wat minder wordt.

Door deze functie te gebruiken, verhoog je meteen ook je professionele salonkwaliteiten en geef je de klant onbewust een sein waardoor men meteen de boodschap ontvangt om jou enkel een bericht te sturen wanneer het nodig is en je op privé vlak verder niet zal storen.

Een dubbele win win dus.

 

Hoe ga je aan de slag?

  1. Download de Whatsapp Business app op je SmartPhone.
  2. Accepteer de voorwaarden en tik op Akkoord & doorgaan.
  3. WhatsApp herkent of je op dit toestel en telefoonnummer al WhatsApp gebruikt. Je krijgt de optie om hetzelfde telefoonnummer te gebruiken. Je chatgeschiedenis en media wordt dan overgezet naar een Business-account. Let op! Na het overzetten van je chatgeschiedenis, kan je deze niet weer terugzetten als je besluit om het nummer weer voor de gewone WhatsApp te gebruiken.
  4. Wil je liever een ander nummer gebruiken, tik dan op Gebruik een ander nummer.
  5. Voer het nummer in en toets de bevestigingscode in die per sms verzonden wordt. Deze ontvang je op het toestel waar de simkaart van dat nummer op gebruikt wordt. Je kan ook een vast nummer gebruiken en kiezen voor een gesproken oproep.
  6. Voer de bedrijfsnaam in en kies een foto.
  7. Kies een bedrijfscategorie. Je kan kiezen uit zeventien categorieën.
  8. Je krijgt mogelijk een melding dat je bedrijfsnaam gewijzigd wordt. Tik op Ga door of kies voor Meer informatie om te lezen aan welke voorwaarden een naam moet voldoen.

↠ Je account is nu klaar om te gebruiken. Je kan gewoon berichten versturen en ontvangen vanaf je nieuwe account.

 

Nog enkele extra’s wat deze app betreft:

Je vindt in WhatsApp Business exact dezelfde mogelijkheden als in de normale versie van WhatsApp. Je kan dus (video)bellen en Whatsapp beveiligen met bijvoorbeeld Face Id.  WhatsApp Business werkt ook via de desktop (je computer), via de standaard WhatsApp Desktop-app of via WhatsApp Web.

Daarnaast heeft de Business-app nog enkele extra opties die van pas komen voor bedrijven. Deze optie vind je bij Instellingen > Bedrijfsinstellingen:

  • Profiel: Je past hier de naam, categorie, omschrijving, website en openingstijden aan. Je kan de openingstijden per dag aanpassen of instellen op Altijd open of Alleen op afspraak.
  • Korte link: Met deze optie kan je een link delen die gebruikers kunnen openen om snel een bericht te sturen. Je kan ook een standaardbericht invoeren, die gebruikers van de link meteen naar jouw nummer verzenden.
  • Afwezigheidsbericht: Met een afwezigheidsbericht stuur je automatisch een bericht als je bijvoorbeeld gesloten bent. Je kan kiezen om dit bericht altijd te versturen, op aangepaste tijden of alleen buiten openingstijden. Je kiest ook zelf je tekst.
  • Begroetingsbericht: Een begroetingsbericht is een standaard bericht dat verstuurd wordt bij een nieuwe chat of na 14 dagen van inactiviteit.
  • Snelle antwoorden: Om sneller berichten te kunnen versturen, kun je gebruikmaken van snelle antwoorden. Dit zijn standaardberichten die via een commando direct te versturen zijn. Dit commando gebruik je met een slash (/), gevolgd door een zelfgekozen sneltoets.

 

Verminder de druk in je salon met slimme en handige tools en creëer zo wat meer ademruimte.

 

Liefs, Krista.